Återhämtningsnivåer från en ätstörning

Bara en liten summering av hur den typiska återhämtningen sker. Vänligen känn dig inte förolämpad, detta ska inte vara 100% allvarligt. Kom ihåg att det alltid finns undantag i återhämtningen, men det kallas undantag av en anledning.

Vilka nivåer finns det, och vad kännetecknar dem?

Nivå 1 – sjuk

Du är sjuk och du vill inte ändra och/eller tror inte att du har problem. Återmatning är i de flesta fall nödvändigt för att kunna höja sig härifrån.
Vissa stannar här tills de dör. Vissa stannar här i flera år, andra veckor innan de så småningom kommer upp till nivå nummer 2.

Nivå 2 – att vara eller inte vara

Du är sjuk, men en del av dig vill förändras. Trots att du vet lika mycket om återhämtning och mat som din psykolog, nutritionist och läkare tillsammans, och ger massor av råd till andra, kommer du med olika skäl till varför du borde vänta; du vet inte xx, du kan inte göra xx utan xx osv. Du är rädd att du kommer att tillbringa resten av ditt liv med en ätstörning, men tanken på återhämtning är lika skrämmande.
Vissa stannar här tills de dör. Vissa stannar här i flera år, andra i veckor, innan de så småningom tar sig upp till nivå nummer 3.

Nivå 3 – återhämtning börjar

Du ökar ditt intag gradvis.
Du går väldigt snabbt upp i vikt trots att du äter lite.
Du är 100% säker på att du skiljer dig från varje person som har återhämtat sig och att din ämnesomsättning är förstörd, att allt du får är kroppsfett och inte vattenvikt eller mat i ditt matsmältningssystem. Du är dömd att äta lite för resten av ditt liv du kommer att fortsätta att öka x kg varje vecka för alltid. Hela ätandet känns konstigt, läskigt, säkert, äckligt, fantastiskt; allt på en gång. Du går från att gråta över att känna dig som en överviktig val till att känna dig motiverad och energisk. Du kan känna obehagliga fysiska symtom som ödem, illamående, magont, trötthet, huvudvärk – bara obehag och smärta i allmänhet.
Människor stannar inte här länge. Vissa människor blir rädda av vad som händer, och kommer nivå igen ner till nivå nummer 2 – återfall. Andra fortsätter.

Återhämtningen från ätstörning börjar

Nivå 4 – extrem hunger

Viktökningen har avtagit något. Ditt humör är fortfarande upp och ner. Ibland känner du dig ledsen och fet, andra gånger normal eller till och med bra. Ibland saknar du att vara sjuk, andra gånger känner du att du har sett ljuset i återhämtningen, och humör och energinivåer är skyhöga. De obehagliga fysiska symtomen från nivå 3 kan förekomma. Vissa människor nivåer kommer utan några problem upp till nivå 5, men en majoritet upplever ätstörningens största rädsla – extrem hunger.


För inte så länge sedan hade du problem med att äta och tolerera 2000 kalorier dagligen. Nu är du så hungrig att du kan äta hela ditt kylskåp. Och du äter. Mycket. Detta skrämmer dig. Du är övertygad om att du har förstört dina hunger- och mättnadssignaler för alltid, och att du kommer att bli en fet, känslomässig hetsätare.
Vissa människor accepterar denna hunger, ger så småningom efter och sätter inga restriktioner, laxerar inte och /eller tvångstränar inte.
Du tror att du kommer att hamna på nivå 1 eller 2 med en annan ätstörning; hetsätningsstörning, men i verkligheten kommer du upp till nivå 5.
Det sorgliga är att många människor hamnar på nivå 1 och 2 med en annan ätstörning vid denna tidpunkt; bulimi. Den extrema hungern blir skrämmande, och de vänder sig till rening, överträning eller restriktiva beteenden. Ibland får människor tillbaka sin vikt igen trots att de använder dessa kompenserande tekniker, men mental återhämtning? Nej. De har precis ersatt anorexi med en annan ätstörning. De tror, helt fel, att problemet är hetsätningar, och alltså inte restriktioner, laxering och/eller tvångsträning.

Nivå 5 – återställd men inte återhämtad

Den extrem hungern är inte lika stark längre, men det kan förekomma då och då. Viktökningen har avtagit, men du är fortfarande inte mentalt och/eller fysiskt återhämtad.
Om du var mycket underviktig när du började återhämta dig, kan du nu ha nått ett BMI som inte är jättelågt. Du är uppenbarligen fortfarande väldigt tunn, men du tycker att det är ok för (* infoga ogiltigt skäl som ofta inkluderar mager familjemedlem och/eller att du var mager före puberteten, som de flesta var). Du övertygar dig själv om att din biologiska kroppsvikt är låg, men tanken på att låta din kropp bestämma den själv skrämmer dig. Vissa människor kan också återställas i vikt här men inte återhämtas.
Du har fortfarande vissa oroliga beteenden som till exempel kaloriräkning för att behålla din vikt, besatthet med mat, kalorier, vikt och kropp, väga dig själv, spendera mycket tid på att läsa om hälsa, kropp, kost, matlagning osv. Kanske också tänker du att du kan träna för att må bättre om du äter eller för att behålla din vikt (även om du säger till dig själv att det beror på att det får dig att må bra), matregler och så vidare. Du kan ha problem att “släppa” besattheten med att vara den tunna (om du är) och känner att ditt liv är lite meningslöst utan något mat-, kropp- eller hälsofokus.
Vissa människor insåg att de inte återhämtade sig och kom upp till nivå 6. Andra hoppar över nivå 6 och går direkt till nivå 7.

Acceptera sockerlivsmedel under ätstörning

Nivå 6 – nu då?


Nivå 6 är bara ett gropstopp där många människor omedvetet hamnar i nivå 1 eller 2, med en ny men fysiskt mindre farlig ätstörning. Exempel på dessa är;

  • Du ser ljuset i strikt äta endast veganskt, paleo, lågkolhydrat, fruitarian, glutenfri diet (någon annan diet med livsmedelsregler). Du slutar spendera timmar besatt och läsa om mat. Du har hittat den heliga sanningen, och din nya diet har räddat dig från en ätstörning.
  • Du ser träningssljuset och startar en träningssresa där du fortfarande spenderar timmar besatt av kropp, motion och mat, bara på ett annat och mer socialt accepterat sätt. Vissa människor kommer att gå så långt som att bli professionella fitnessmänniskor – ätstörningens våt dröm. Det betyder att svält, ortorexi, motion och noll kroppsfett är ok, för det finns vissa muskler under huden.
  • Du får (eller fortsätter ha) ortorexi eller någon annan matobsession, där du besatt av att alltid äta ren och ofta konstig mat. Du spenderar mycket tid på att laga mat och äter sällan samma som de omkring dig. Den veckovisa höjdpunkten är att gå till postkontoret för att hämta ditt paket från Iherb.com med alla sorters konstiga ekologiska jabagdalawananana-nötter, såser utan kalorier och sockerfritt tuggummi som smakar som godis. Du säger till dig själv att du har ett hälsosamt förhållande till mat och hälsa eftersom du är modig nog att ta några bitar choklad då och då.
  • Alla andra livsstilsval som har att göra med livsmedelskontroll. Du kan kombinera nivå 6 med nivå 5, till exempel bli en tunn, “hälsosam” och kaloriräknande vegan som springer för att behålla sin vikt.

Nivå 7 – återhämtningens slut

Du känner dig mer bekväm med att äta mat som brukade skrämma dig. Du kan få din vikt återställd här och har accepterat att detta inte betyder att du balanserar mellan normal- och undervikt. Om du räknar kalorier är det att se till att du äter tillräckligt för att få de sista kg. Ibland dominerar din ätstörning dina tankar, men detta påverkar oftast inte ditt beteende. Du fortsätter, fortsätter och fortsätter att utmana dig själv tills du når nivå 8.

Helt återställd från ätstörning

Nivå 8 – helt återställd

High five! Mat dominerar inte dina tankar. Du har inte matregler. Du gör inte saker för att “upprätthålla” din vikt, såsom träning eller kaloriräkning. Du kan gå ut och äta med dina vänner. Du är inte besatt av din vikt. Du äter regelbundet. Du föredrar att äta pizza ute och skratta med dina vänner istället för att shoppa proteinbars på iherb (du förstår vad jag menar).
Ja, ätstörningen kan skrika under dina dåliga dagar, men den verkliga du skriker alltid högre.

Lämna en kommentar