Extrem Hunger: Vad är det?

Extrem hunger är en vanligt förekommande upplevelse för nästan alla som återhämtar sig från någon form av ätstörning. Bredvid förekomsten av ödem (vattenretention) är extrem hunger ett av de mest ångestframkallande delarna av återhämtningen.

Det kan hända när som helst i återhämtningsprocessen och varierar för alla hur länge det varar. Många av er har redan sett denna information, men det är värt att upprepa:

Extrem hunger:

  • Kan börja på dag ett.
  • Kan börja några dagar eller veckor in i återhämtningen.
  • Kanske inte händer.
  • Kan pågå i ungefär två till sexmånader utan avbrott.
  • Kan dyka upp, försvinna, komma tillbaka, försvinna helt igen.
  • Kan dyka upp nära slutet av viktåterställningen.
  • Kan komma upp som vatten ur en brandslang från början till slut utan något stopp alls.

Och om jag har missat någon variation i ovanstående 7 exempel kan jag försäkra dig om att det fortfarande är helt normalt.

Under denna tid vill du ha (och har mycket behov) mycket mer än energi än vad riktlinjerna säger och kan komma att konsumera var som helst från 6000-10000 kalorier på en dag. Det orsakar panik för nästan alla i återhämtning och de låser fast de felaktiga tankarna att de äter av fel skäl.

Fienden är begränsning och restriktion. När extrem hunger drabbar, förbinder du dig att aldrig äta mindre än de rekommenderade riktlinjerna på en viss dag oavsett vad du åt dagen innan. Det är en begränsning som kommer att få dig att återfalla och inte svara på den extrema hungern.

Några patienter (väldigt, väldigt få) upplever inte extrem hunger och genomgår bara processen stadigt med några hundra kalorier över det minsta. De allra flesta drabbas av extrem hunger.

Det är en unik upplevelse eftersom matsmältningssystemet ofta kämpar för att hålla jämna steg med efterfrågan. Många beskriver det som “Jag är inte hungrig, men jag är hungrig”, eller (eftersom känslorna är så svåra att sätta ord på) kommer de att definiera det som om de bara äter av tristess.

Vanligtvis, när det inte finns någon ätstörning närvarande, är människor balanserade i energi och de komplexa signalerna som kommer från matsmältningssystemet och alla andra delar av kroppen är överens. Matsmältningssystemets fysiska fyllning sammanfaller med den mycket mer arkana och komplexa mättnaden som upplevs genom kroppens celler.

De signaler som hjärnan får om matsmältningskanalen är fysiskt kapabel att hantera mer mat eller inte beskrivs bäst som känslan av “mätt” eller “hungrig”.

De signaler hjärnan får om huruvida det finns tillräckligt med energi i hela kroppen är upplevelsen av mättnad och det innebär också en känslomässig reaktion som förstärker det neurala mönstret som kräver handling.

För dem som är i återhämtning försvagas ofta matsmältningssystemet något på flera sätt: magen kan öva gastroparesis (drastiskt sakta ner tömningen av innehållet i tunntarmen för att försöka extrahera maximal energi från alltför lite mat som kommer in) ; de enzymproducerande enzymerna går i halv hastighet (återigen för att spara energi); och bakteriekolonierna i tjocktarmen (de goda) har decimerats, också på grund av otillräcklig energi.

När du börjar äta enligt de rekommenderade minimiriktlinjerna har matsmältningssystemet en hel del att jobba ikapp. Och om det sammanfaller med att cellerna i hela kroppen kräver en massiv tillförsel av energi för att reparera skador, så upplever du samtidigt mättnad och hunger, vilket naturligtvis är störande.

Matsmältningssystemet skickar frenetiskt meddelanden till hjärnan “Jag gör det så fort jag kan här” och cellerna i hela kroppen skriker på hjärnan “Mer energi nu!”

Svara alltid på hungern och låt aldrig några begränsningar smyga sig in. För att hantera ett matsmältningssystem som fortfarande kommer i fart, ät mycket kaloritäta livsmedel (massor av ultrabehandlade snabbmatalternativ är bra för denna fas), mellanmål på nötter och frön hela tiden och äta massor av små måltider för att hjälpa matsmältningssystemet att klara sig medan det håller på att bli normalt igen.

Sammanfattningsvis kan extrema hunger trigga återfall och du måste vara beredd och påminna dig själv om följande fakta när det händer:

  1. Du fortsätter inte att äta 6000-10.000 kalorier om dagen för alltid. Det finns inget att ”vänja sig” vid den mängden eller att inte kunna sluta.
  2. Din kropp behöver verkligen så mycket energi.

Sy ihop din kropp ihop igen

En daglig dos av slitage repareras naturligt varje dag i människokroppen.

Föreställ dig nu en helt sydd fåll på en kjol, men det finns alltid fem stygn i fållen som kommer att förstöras i slutet av dagen och måste sys under natten.

Efter bara några månaders begränsande ätbeteende av något slag är fållen nu sliten hela tiden. Det saknas stygn överallt, långa lösa trådar som kan fånga upp och riva upp ännu mer av fållen och så vidare.

Nu bestämmer ägaren av den här kjolen äntligen att hon fixar hela röran. Men hon bär fortfarande kjolen varje dag och de fem stygnen måste fortfarande hanteras i slutet av dagen.

Om hon bara drar ut tillräckligt med tråd för att stödja fixering av de vanliga fem stygnen, så kommer fållen aldrig att repareras helt och kommer att fortsätta att försämras – tänk på det som att ge cirka 2000 kalorier om dagen till din kropp för att “återhämta sig” från din ätstörning.

Om hon drar ut mer tråd kan hon ta hand om några av de andra stygnen och det är en liknelse för att äta de rekommenderade riktlinjerna varje dag för att återhämta sig från en ätstörning.

Om hon drar ut ännu mer tråd för att ta hand om några av de områden där lösa trådar kan riva upp hela fållen, är det extrem hunger.

Eftersom kvinnans sömnad i huvudsak är kroppen och vi inte kan se fållen den behöver fixas, går vi bara med kravet på mer tråd när den kommer upp.

Naturen avskyr ett vakuum — Aristoteles

Extrem hunger händer eftersom din kropp inte bara tar itu med behovet av att återställa vikten till den optimala biologiska vikten för just din kropp, utan måste också reparera en hel del fysiska skador som uppstår när du skapar energibrist i det ekosystem som är i din kropp.

När du begränsar energiintaget och/eller skapar energiunderskott med träning, gör kroppen två saker som svar på det vakuum du skapar: stoppar alla biologiska funktioner den kan för att spara energi och tar energi från fettvävnad, ben, muskler, organ och nerver för att fylla tomrummet.

Du skadar i huvudsak kraftverket och stjäl också råvaror. Om du bara fyller på råvarorna är det inte tillräckligt eftersom du också behöver ta in ytterligare material och besättningar för att reparera skadorna på kraftverket annars kan råvarorna fortfarande inte effektivt omvandlas till energi.

Och mitt i hela detta restaureringsprojekt måste kraftverket fortfarande vara igång i viss utsträckning. Det är därför extrem hunger slår till.

Tänk på extrem hunger som att anställa ett besättning på 25 killar för att fixa skadad utrustning i anläggningen medan anläggningen fortfarande ger staden grundläggande elbehov.

Tänk på att förneka extrem hunger som att insistera på att endast en kille kan arbeta med den skadade utrustningen medan anläggningen fortfarande ger staden samma grundläggande elbehov.

Den ensamma killen klagar bittert varje dag över att allt han kan lyckas med är att fixa den enda defekta bulten på utrustningen, för medan du fortsätter att förse staden med elektricitet så fortsätter bulten att gå sönder och han kan inte komma till alla andra problem. Självklart är det inte förhandlingsbart om man skall förse staden med el.

Jag tror att jag har kommit med så många olika analogier som jag kan vid denna tidpunkt för att försöka förmedla anledningen till att extrem hunger uppstår i återhämtningsprocessen för nästan alla och varför det är viktigt att svara på dessa krav på energi.

Lämna en kommentar