Frukost- eller brunchmeny

Eftersom brunch och frukost är ganska lika varandra kan dessa rätter ätas antingen till frukost eller brunch. Vi rekommenderar dig att variera, att äta samma sak till frukost och brunch är tråkigt, speciellt när detta sker varje dag!

Alternativen

1) Frukost- eller brunchalternativ – Friskt och fruktigt

  • Havregrynsgröt av 1,5 dl (60 g) torra havregryn kokt i 2 dl vanlig (1,5%) eller fullmjölk (3%) (tillsätt 0,5-1 dl vatten om du vill ha det mjukare) med 1 msk linfrön och 1 banan
  • 1 glas juice
  • 1 valfri frukt (till exempel äpple, persimon eller päron)
Frukost- eller brunchalternativ 1

Havregrynen kan ätas torra i mjölk utan att tillaga dem, så gör vad du föredrar och har tid till. Linfrön tillsätts mest för matsmältningen. Om du kämpar med förstoppning kan det vara bra att lägga till en kopp kaffe på sidan – men överdriv inte det. Vanlig mjölk kan ersättas med soja-, nötter- eller kokosmjölk, men välj inte den lätta versionen.
Tips; Istället för att tillsätta vatten för att göra det mjukare kan du lägga till yoghurt eller mer mjölk. På det sättet får du in lite extra kalorier, vilket är ett plus. Om du vill ha det sötare kan du lägga till något sött efter eget val, såsom honung, eller ännu bättre; socker (på det sättet får du också in mycket välbehövliga kalorier.)

2) Frukost- eller brunchalternativ två – Chokladbanan

  • 2 skivor bröd med minst ½ banan på varje skiva
  • Chokladyoghurt: 5 msk vanlig yoghurt (inte alternativet med låg fetthalt. Grekisk yoghurt eller turkisk fungerar också) blandat med 1 msk chokladpulver som till exempel O’boy eller kakao och 1 msk socker. Toppa med 1 msk valfritt frön (till exempel chia-, lin- eller sesamfrön), ½ banan och 4 msk spannmål såsom havregryn, rågflingor eller motsvarande.
  • 1 kopp chokladkaffe (50/50 varm choklad och kaffe) med mjölk och valfri sötning (förutom sötningsmedel) om du vill ha det sötare.
Frukost- eller brunchalternativ 2

Om du vill kan du ersätta 1 msk frön med 4 mandlar eller ½ msk jordnötssmör. ½ banan kan ersättas med en annan frukt, till exempel ett äpple. För att spara tid kan chokladkaffet ersättas med dessa snabba kaffepaket, som säljs i de flesta livsmedelsbutiker, i många länder. I Sverige kan det till exempel vara någon Starbucks variant av kaffe och choklad, men det finns oftast andra varianter av chokladmjölk – så prova och hitta din egen favorit!


Detta är också en utmärkt måltid att ta med dig när du är på språng, om du använder snabbkaffeförpackningarna ovan. Om du tar med dig maten är ett tips att lägga till yoghurtblandningen med toppning i en liten låda, till exempel en , tvättad gräddfil- eller yoghurtbehållare eller, allra bäst, en matlåda.

Lämna en kommentar