Konsekvenser av för lite kolhydrater

För lite kolhydrater får dina leptinnivåer att sjunka. Leptin är det hormon som styr din vikt, aptit och energinivå.

Högt leptin = mindre aptit, mer energi, mer rörelse, mindre viktökning.

Lågt leptin = motsatsen. Symtom kan vara cravings, särskilt för kolhydratrik mat, trötthet och naturligtvis minskad ämnesomsättning.

Detta ses också som en av anledningarna till att människor med lågt kaloriinnehåll ofta går upp i ännu mer i vikt – de förstör sina leptinnivåer. Lösningen är enkel; äta mer kolhydrater. Mer kolhydrater gör dig mer vaken och aktiv, påskyndar ämnesomsättningen och får dig omedvetet att röra dig mer. Om du äter mycket kolhydrater under en dag eller två, hoppar dina leptinnivåer upp och stannar där några dagar och sjunker sedan ner snabbt om du begränsar dina kolhydrater igen. Detta är anledningen till att många träningsidrottare som går på diet kommer ner till dödligt låga kroppsfettnivåer och har “fuskdagar” där de får äta det de längtat efter mest; olika typer av spannmål och kakor och blir ännu smalare. Däremot lagrar kroppen ofta några kg vattenvikt, men detta kommer att försvinna.

Konsekvenser av för lite kolhydrater

Leptin kan också vara en av anledningarna till att anorektiker vid återhämtning måste äta mycket för att gå upp i vikt. Om de äter tillräckligt för att höja sina leptinnivåer höga (2500-3000 kalorier eller mer), kan de bibehålla sin vikt på en högre mängd kalorier. Och det kan också förklara varför anorektiker som återställer sin vikt (och sedan upprätthåller) på endast 1800-2000 kalorier kommer hamna på samma vikt på lika lång tid som äter mer kolhydrater och kalorier under återhämtningen.
Kolhydrater är vår hjärnans föredragna bränsle. Om vi ​​inte äter tillräckligt med kolhydrater för att bränna vår hjärna, börjar det dras energi från något som kallas ketoner och du hamnar i ett tillstånd som kallas ketos. Du kan märka något av dessa obehagliga symtom; känna sig lite konstig, yr, euforisk eller förhöjd, illamående, konstigt luktande urin eller kroppslukt och dålig andedräkt (lukten kan likna nagellackborttagare, ammoniak eller söt frukt (!), huvudvärk, muntorrhet, törst, trötthet osv. Det är inte dödligt på, i alla fall inte på kort sikt, om du inte har diabetes.

US National Library of Medicine National Institutes of Health

“Complications such as heart arrhythmias, cardiac contractile function impairment, sudden death, osteoporosis, kidney damage, increased cancer risk, impairment of physical activity and lipid abnormalities can all be linked to long-term restriction of carbohydrates in the diet.”

US National Library of Medicine National Institutes of Health

Lämna en kommentar