Har jag en ätstörning? [Test 2021]

Är du orolig för att du, eller någon nära dig, kan ha en ätstörning? Kroppsvikten avgör inte om en person lider av en ätstörning eller inte. Att ha en ätstörning innebär att man har ett problematiskt förhållande till mat, kropp och träning, och behöver därför inte alltid synas på utsidan. Med hjälp av våra kostnadsfria och lättanvända test kan du självutvärdera dina resultat och avgöra om du har en ätstörning.

För att ta reda på om du ska söka ytterligare utvärdering från läkare, svarar du “Ja” eller “nej” på frågorna nedan. Frågorna är endast tänkt som ett grundläggande test och skall ej ses som ett komplett test, och varje ätstörning framträder på olika sätt. Läs varje fråga och det är mycket viktigt att du är ärlig i dina svar.

  1. Äter du i hemlighet, rädd för att någon vet hur mycket du äter?
  2. Kategoriserar du livsmedel som “bra” och “dåliga”?
  3. Begränsar du kraftigt ditt matintag?
  4. Funderar du ständigt på mat, vikt eller kroppsbild?
  5. Känner du skam över att vara fet eller överviktig?
  6. Kräks du efter att ha ätit och/eller använder laxermedel eller urindrivande medel för att hålla ner din vikt?
  7. Räknar du kalorier varje gång du äter eller dricker?
  8. Avgör siffran på vågen ditt humör och din syn på dagen?
  9. Äter du som ett sätt att vårda dig själv?
  10. Tränar du mer än 45 minuter, fem gånger i veckan med målet att bränna kalorier?
  11. Har du provat många olika sätt att gå ner i vikt, till exempel fastningsprogram eller viktminskningsprogram, bantningspiller, receptbelagd viktminskningsmedicin, laxermedel eller vätskedrivande medel?
  12. Känner du att du aldrig kan få nog av att äta?
  13. Äter du när du är uttråkad?
  14. Känner du en enorm mängd skuld och rädsla för att inte kunna sluta äta?
  15. Hetsäter du; äter du väldigt mycket mat inom en två-timmarsperiod för att sedan inte äta någonting alls resterande del av dagen
  16. Om du ser dig själv som tunn, är du fortfarande besatt av att din mage, höfter, lår eller skinkor är för stora?
  17. Om du äter en “dålig” eller förbjuden mat, läxar du upp dig själv och kompenserar genom att hoppa över din nästa måltid, rensa eller lägga till extra träning?
  18. Äter du för lättnad eller komfort?
  19. Är det svårt för dig att äta offentligt?
  20. Äter du när du känner dig rädd?
  21. Känner du att du har “tappat kontrollen” när det gäller mat?
  22. Oroar du dig för vad din senaste måltid gör med din kropp?
  23. Känner du att du “inte är tillräckligt bra”?
  24. Har du tvångsmässigt beteende med mat och ätning?
  25. Är det svårt att koncentrera sig på de dagliga uppgifterna som att att studera eller arbeta på grund av mat- och vikttankar?
  26. Planerar du nästa måltid medan du äter den nuvarande?
  27. Äter du när du är ensam?
  28. Äter du när du är stressad?
  29. Väger du dig själv flera gånger om dagen?
  30. Kommer du att träna för att gå ner i vikt även om du är sjuk eller skadad?
  31. Känner du dig fortfarande fet när andra säger att du är för tunn?
  32. Upplever du skuld eller skam över att äta?
  33. Äter du när du är ledsen?
  34. Straffar du dig själv med mer motion eller restriktioner om du inte gillar siffran på vågen?
  35. Stör ditt ätbeteende din dagliga funktion?

Svarar du “Ja” på många av frågorna ovan finns det en risk att du har problem med mat och vikt. Vi uppmuntrar dig därför, om du är osäker, söka en fullständig bedömning från vårdpersonal alternativt söka till någon ätstörningsklinik som kan hjälpa dig.

Observera: Onlineverktyg är inte diagnostiska instrument. Du uppmuntras att dela dina resultat med en läkare eller vårdgivare. DuAvgor.se, sponsorer, partners och annonsörer avstår från varje ansvar, förlust eller risk som uppstår till följd, direkt eller indirekt, av användningen och tillämpningen av dessa test.

Lämna en kommentar