Vad man inte ska säga till personer med ätstörningar

Detta inlägg är tillägnad de av er som känner någon med en ätstörning. Är du rädd för att säga något fel och vill veta vad du ska och inte ska säga?

Vänligen läs inlägget med respekt. Detta gäller både patienter och deras familj och vänner. Kom ihåg att ingen är perfekt. Personen med en ätstörning använder inte sin ätstörning som en ursäkt för att “vara svår”, det är ett verkligt och allvarligt problem för henne eller honom! Lika viktigt att notera är att familj och vänner inte kan läsa av hur personen mår, och de är inte onda. Att veta att någon du älskar och bryr sig om har en livshotande psykisk sjukdom, är en fruktansvärd situation att sättas in i, och de flesta föräldrar kommer att göra vad som helst för att rädda sitt barn från sjukdom och död.

Lista med förklaringar på vad man skall säga och inte

Ställ inte ja / nej-frågor.

Om du ställer en fråga som: Kan du inte bara äta den här middagen? Svaret du får kommer sannolikt att vara nej och konversationen upphör plötsligt. Svaret du får kan också vara ja, men kommer då att vara en lögn.

Ställ inte ledande frågor.

Om du frågar: “Det finns inget sätt att få dig att äta middagen, eller hur?” så kommer sannolikt att vara nej. Ledande frågor har en enorm nackdel: personen kan känna sig tvungen att ljuga. Eftersom du ger honom/honom ett ultimatum, men ätstörningen tillåter inte att detta ultimatum realiseras. Observera: Jag säger inte att familj och vänner borde ”spela med” ätstörningen. Men jag säger att om du direkt motsätter dig det finns det en hög risk att du kan göra saker värre (alltså göra ätstörningen starkare istället för svagare).

Ställ öppna frågor.

Det här är vägen att gå. Till skillnad från de två tidigare exemplen kan du fråga: Hur mår du just nu? Varför tror du att middagen är svår för dig? Är du rädd för något specifikt? Finns det något jag kan göra för att hjälpa till? Som du kan se är ingen av dessa frågor ja/nej-frågor eller ledande frågor. Med andra ord, öppna frågor som dessa kommer att ge plats för ärliga svar. Personen kommer att känna sig trygg att du helt enkelt vill hjälpa till och att du försöker förstå.
Du bör också vara tydlig att det är bra om personen inte kan eller inte vill svara på frågan. Var tydlig att du bara vill visa honom/henne att du bryr dig. Du kan också lägga till att personen kan komma tillbaka till dig när hon/han känner för det och svara på frågan senare.

Säg inte “Jag vet exakt hur du mår!”. För om du inte själv har haft ätstörningar är det mycket osannolikt att du vet det. Ställ öppna frågor istället.

Kommentera inte andras kropp eller vikt.

Först och främst är detta dåligt uppförande och kan vara mycket oartigt. För det andra, för en person med ätstörning är kropp, vikt och utseende det absolut svåraste och jobbigaste konversationsämnet. Kropp, vikt och utseende är ämnen som kan och bör begränsas till behandlingkliniker. Det är också en stor chans att personen redan vet vad du tycker om hans eller hennes kropp.

Säg inte “Du ser bättre ut!”.

Det här är knepigt. Svårt att förstå, även för personer med ätstörningar (tro det eller ej).
Föreställ dig detta: Du tror att du är knubbig, överviktig eller fet. Trots detta säger din familj och dina vänner (ibland också helt främlingar) om och om igen att du måste gå upp minst 15 kilo. När du äntligen vinner, springer alla i till dig för att berätta att de kan se att du har gått upp i vikt.
Jag tvivlar på att det skulle kännas trevligt för någon person, ätstörning eller inte. Och det här är min poäng här. Nästan alla människor med ätstörningar ser sig själva som feta, knubbiga och för stora. Det är också mycket vanligt att de vill bli friska och vill återhämta sig helt, men ändå inte vill gå upp i vikt. Du bör undvika denna kommentar eftersom den bekräftar (indirekt, och felaktigt, naturligtvis) att personernas största rädsla för alla faktiskt har gått i uppfyllelse, de har nu blivit ännu fetare, tjockare eller större.
Det är väldigt lätt att förstå varför familj och vänner vill berätta för sin älskade att de ser friskare ut! Det är tänkt som en komplimang, menad att vara något ömsesidigt glädjande.
Det tog mig år att kunna hantera den här kommentaren. Tro mig, jag har försökt flera gånger och misslyckats. Jag försökte känna mig glad över det, jag försökte blockera rösten som översatte “du ser bättre ut” till “du är den mest överviktiga personen på jorden”, jag försökte kontrollera min egen reaktion för att göra människor lyckliga. Det slutade alltid med ett falskt leende och en massa kaos. Och återfall. Jag har haft en ätstörning i flera år, och det tog mig ganska lång tid att återhämta mig för att kunna hantera kommentaren också. Innan detta hände var jag tvungen att övervinna allt hat jag hade mot min kropp.

Kommentera inte andras matvanor eller matmönster.

Människor med ätstörningar är helt medvetna om att de har olika matvanor (eller –mönster) än dig, oavsett om skillnaden ligger i mängder eller mattyper. Först och främst är kommentaren onödig. För det andra bidrar kommentarer som dessa bara till att personen känner sig skyldig. Att veta att du oroar dig för människor som älskar dig gör att ätstörningen inte släpper greppet. Vad det brukar leda till är att personen som vill äta ensam eller i hemlighet, ljuga om matintag, eller tillgripa rensande/laxerande missbruk eller (överdriven) motion. Samma regel gäller när och om personen äter det du tycker är ”för mycket” eller ”ohälsosamt”. Ta inte upp det. Bara inte. Lämna personen ensam.

Prata inte om mat under måltiderna.

Jag säger inte att du inte ska uttrycka din glädje över en fantastisk, god sås. Vad jag säger är att du bör undvika att säga saker som: “Jag är så mätt!”, “Du måste vara väldigt hungrig!”, “Har du inte en portion till?”, “Det här är hälsosamt!”, Eller “Nej, det här är ganska ohälsosamt! ”. Om personen faktiskt försöker avsluta sin tallrik förvandlar du ansträngningen till ett korthus- och det kan kollapsa vilken sekund som helst.


Om du säger “det här är hälsosamt” kan personen få problem med att äta morgondagens middag eftersom den är “mindre hälsosam” (eftersom den till exempel innehåller mer kolhydrater).
Om du säger “detta är ohälsosamt” har du potentiellt förstört middagen med omedelbar verkan. I många fall kan personen vända sig till laxering, (överdriven) motion osv. för att befria sig från denna ”ohälsosamma” sak. Personen kan också ”överföra” den ohälsosamma etiketten till många andra livsmedelstyper som liknar den du just kallade ohälsosam.
Om du säger “ska du inte ta en portion till?” kan det få personen att sluta äta eftersom det görs mycket tydligt att hen redan har konsumerat en hel del. Portionsstorlekarna är dock obegränsade i återhämtning, eftersom man behöver all energi man kan få.
Om du säger “Jag är så mätt!”, Finns det en chans att personen kommer att se till att äta bara en bråkdel av mängden du äter. Om det är för sent att äta mindre än dig, kan personen tillgripa rensning, (överdriven) motion etc. för att bli av med den ”onödiga” maten.

Prata inte om kost, hälsosam eller ohälsosam mat, viktminskning eller motion.

Detta triggar nästan alla. Om du inte känner dig för tunn (för att “få” göra något av dessa saker), varför skulle en person med en ätstörning känna sig för tunn? Det är så sjukdomen fungerar. Om du tycker att du borde banta, varför skulle inte personen med en ätstörning banta? Det är mycket troligt att den ätstörda personen känner som att hen är minst två gånger din storlek – även om DU är två gånger hens storlek. Så var försiktig!

Antag inte att du behöver berätta för andra människor vad de ska göra.

Det är inte din plikt, det är inte din business, och du är inte den första som påpekar vad de bör göra heller. De flesta patienter, oavsett vilken sjukdom eller tillstånd de lider av, får välmenande råd varje dag. Ibland även från människor som de aldrig har träffat tidigare.

Välmenande råd, är de verkligen det?

En annan viktigt vinkel för detta ämne är välmenande råd.
Människor med ätstörningar får massor av råd dag efter dag. Vi som har ätstörningar vet naturligtvis att rådgivaren menar en något gott. Det betyder dock inte nödvändigtvis att något av dessa råd faktiskt hjälper, och det är inte nödvändigtvis en bra idé att ge råd heller. I själva verket bör du försöka undvika att ge råd så ofta som möjligt.
Jag säger inte att man aldrig ska ge bra råd, men det kan finnas flera anledningar till varför du inte borde ge råd alls. Jag rekommenderar att du använder följande frågor som riktlinjer:

Är detta ett bra råd?

Om så är fallet, varför? På vilket sätt känner du dig säker på att detta kommer att göra en positiv skillnad?

Tror du att personen har fått detta råd många gånger tidigare?

Om så är fallet, tycker du verkligen att det är nödvändigt att upprepa rådet för fyrtiofemte gången? Det minsta du kan göra är att fråga personen om hen har fått rådet många gånger tidigare, och om personen har det, släpp den sedan. Helt och hållet.

Är ditt råd medicinskt säkert? Garanterat? Eller finns det möjligen någon (minsta) chans att du har fel?

Ett bra exempel här är träning. Många återhämtningspatienter uppmuntras att börja träna. Argumentet är att träning stärker benmassan och ökar muskelmassan. Det är naturligtvis sant, men det gäller bara människor utan en aktiv ätstörning! I själva verket borde personer med ätstörningar inte träna alls (trots alla underbara hälsofördelar), helt enkelt för att träning mycket ofta håller kroppen i svältläge (vilket gör det omöjligt att återhämta sig), och också för att muskler och ben massan är redan nedbrytna – om de bryts ned ännu mer (ja, det här är vad träning gör, det bryter ner musklerna) och får aldrig chansen att läka.

Finns det en chans att ditt råd har en utlösande effekt?

Om nej, hur säker är du? Har du haft ätstörningar? Har personen berättat i detalj vad som triggar hen? Om du känner något tvivel, nämn ämnet först och fråga om det här potentiellt kan trigga. Om rådet visar sig trigga trots att du försöker motsatsen, gör ditt bästa för att redogöra för situationen efteråt.

Lämna en kommentar